tel. +48 22 55 40 730, e-mail: uott(at)uott.uw.edu.pl

„Gdy będziesz miał klientów, inwestorzy sami cię znajdą…” – D. Perry

2017-10-27 Fragmenty interesującego wywiadu udzielonego przez Davida Perry dla Grzegorza Jasińskiego na antenie RMF FM.

Jeśli tworzycie start-up, zamiast koncentrować się na znalezieniu pierwszego inwestora, powinniście skupić się na poszukiwaniu pierwszego klienta. Jeśli możecie pokazać, że macie klientów, inwestorzy sami się pojawią. Nie będziecie musieli ich szukać, sami was znajdą” – mówi RMF FM Dave Perry, ekspert strategii rozwoju start-upów, konsultant IC2 Institute’s Global Commercialization Group przy Uniwersytecie Teksasu w Austin, mentor Capital Factory. Jak podkreśla, przy tworzeniu firmy pomysły nie są najważniejsze, istotne jest to, co jesteśmy w stanie z nimi zrobić.

Przyczyny porażek

Jak podkreśla Dave Perry w rozmowie z Grzegorzem Jasińskim, są trzy podstawowe przyczyny porażek. Pierwsza to niewłaściwy zespół ludzi, którzy nie potrafią ze sobą pracować i twórczo się spierać. Drugi powód niepowodzenia to brak pieniędzy, często wynikający zresztą z pierwszego powodu, braku odpowiedniego zespołu. Najważniejszą przyczyną porażki jest jednak brak odpowiedniego pomysłu na rynek dla produktu. Przedsiębiorcy tworzą coś, co im samym się podoba, ale nie są w stanie tego po prostu sprzedać, potwierdzić na rynku jego wartości. I wtedy upadają.

Wynagrodzenie

Jestem kapitalistą i uważam, że jeśli zmieniasz świat, powinieneś być za to wynagrodzony. (…) jeśli widzę zespół, którego główną motywacją jest chęć dojścia do bogactwa, uciekam, jak szybko to możliwe. To jest bardzo silny zwiastun porażki, bo ich motywacja jest błędna. Powinni pasjonować się jakąś dziedziną i chcieć rozwiązać w niej jakiś problem, dotyczący konkretnych ludzi. Inną rzeczą, do której takie firmy zachęcam, jest znalezienie realnego, prawdziwego problemu, z którym chcą się zmierzyć. Wiele z tych firm zakładają młodzi ludzie, dopiero po studiach, (…). Proponują proste rzeczy, jakieś aplikacje randkowe czy coś podobnego. One się przydają, ale na świecie mamy naprawdę wiele poważniejszych problemów, którym warto poświęcić uwagę. Czemu nie spróbować rozwiązać choćby problemu głodu? Ostatecznie pieniądze są w pewnym sensie produktem ubocznym…

Szansa na sukces?

Na pewno trzeba być bardzo samokrytycznym, gdy patrzymy na swój zespół, pytać, czy mamy atuty, osobowości, które mogą sprawić, że damy radę. Jeśli jednak ktoś nie jest pewny siebie, (…) ryzyko porażki jest bardzo wysokie. Potrzeba tu pewnej równowagi. Jeśli mamy kogoś nadmiernie pewnego siebie, kto nie szuka rady, nie słucha innych, też przegra. Ideałem jest równowaga, osoby, które rozumieją też, że porażka jest niezbędną częścią sukcesu, że trzeba godzić się z porażkami i iść dalej. (…) Trzeba mieć motywację, trzeba być upartym, podążać za swoim marzeniem, ale być otwartym na rzeczywistość, na świadomość, że obecna droga prowadzi donikąd i trzeba się parę kroków cofnąć, zacząć wszystko na nowo. To tak naprawdę esencja przedsiębiorczości.


Ty tylko mały fragment artykułu. Cały wywiad na stronie RMF FM

Sródtytuły i skróty red. uott.uw.edu.pl