tel. +48 22 55 40 730, e-mail: uott(at)uott.uw.edu.pl

Skąd się biorą pomysły na biznes?

2017-10-10

Na pewno znasz ten motyw z filmów, reportaży czy branżowych opowieści: historia bohatera, który – w najmniej oczekiwanym momencie, całkowicie przypadkiem – wpada na pomysł, który w jednej chwili odmienia jego życie. Genialna idea, złoty strzał – wynalazek, produkt lub usługa tak dobrze dopasowana do potrzeb odbiorców, że natychmiast po wprowadzeniu na rynek osiąga spektakularny sukces.

Jeśli jesteś na początku przygody z przedsiębiorczością na pewno w Twojej głowie od jakiegoś czasu nieznośnie dźwięczy pytanie: skąd u licha ludzie biorą te pomysły na biznes? Jak to się dzieje, że – zupełnie znikąd – nagle w ich umyśle pojawia się idea, która po jakimś czasie zyskuje setki, tysiące, dziesiątki tysięcy klientów? Jak znaleźć ten jeden pomysł na własną firmę?

Jeśli po przeczytaniu artykułu zechcesz razem z nami poszukać inspiracji – Przyjdź na nasz warsztat INSPIRO.

No dobrze, to gdzie szukać tego pomysłu?

Zacznijmy od tego, że za działaniami przedsiębiorców stoją różne motywacje. Czasem punkt wyjścia stanowi świadomość rynkowej niszy, szansy, którą podejmuję się wykorzystać. Innym razem jest to po prostu potrzeba niezależności i przekonanie, że praca na etacie nie jest dla mnie najlepszą drogą. Każda z tych dróg wygląda nieco inaczej, choć obie mają prowadzić do tego samego celu: wprowadzenia na rynek projektu, który trafi w oczekiwania grupy docelowej i zacznie zarabiać.

Często pomysł na biznes wynika z własnej potrzeby, popartej znajomością branży. Zaczynasz od przeczucia, problemu, przeszkody utrudniającej Ci jakiś aspekt życia; rozwiązując go dla siebie, budujesz tak naprawdę prototyp. Jeśli jest dobry i spełnia twoje oczekiwania – pokazujesz go znajomym, oni swoim znajomym, i tak dalej. Bam! Twój pomysł zyskuje grono odbiorców a Ty – dowód słuszności konceptu (proof of concept) który daje Ci motywację by dalej go rozwijać.

Podobnie jest z biznesami opartymi na pasji – kiedy hobby staje się pracą. Co lubisz robić? Co powoduje Twój entuzjazm? Jakie kompetencje możesz wykorzystać? Zrób listę i zastanów się, jak pasję przekuć w biznes.

Druga droga bywa bardziej pracochłonna, jednak w przeciwieństwie do pierwszej – jest otwarta właściwie dla każdego. Wymaga solidnego przygotowania, analizy rynku w poszukiwani niszy, którą – niezależnie od własnych potrzeb – zaczynasz zapełniać.

Inna opcja, często – zupełnie niesłusznie – niedoceniana, to kalkowanie konceptów, które już sprawdziły się w nieco innych warunkach. Przykładem może być przenoszenie rozwiązań, które z powodzeniem działają w innych krajach lub miastach, na rynki lokalne. Albo zamiana biznesu tradycyjnego w e-biznes, jak w przypadku serwisów do sprzedaży biletów lotniczych.


Chcesz porozmawiać z innymi studentami o początkach budowania biznesu?

Dołącz do grupy na Facebooku